آموزش بازرسی کندو به همراه چک لیست رایگان

 

 

اگر می خواهید کلنی سالم و پر رونقی داشته باشید، باید بدانید که بازرسی های معمول کندو امری ضروری است. برای کمک به شما و برای شروع ، ما این راهنمای ضروری برای بازرسی کندو را ایجاد کرده ایم . شما یک فرآیند گام به گام ساده را برای اطمینان از سلامت زنبورها یاد خواهید گرفت.

؛ فهرست مطالب !

1 »  بازرسی کندو در 8 مرحله
2 » چک لیست بازرسی رایگان

3 » از کجا بفهمم نوزاد سالم است؟
4 » نحوه بازرسی کندو را در این ویدئو مشاهده کنید
5 » علائم مشکل در لانه زنبوری
6 » بهترین زمان برای بازرسی کندو چه زمانی است؟
7 » چند بار باید کندوی عسل را بازرسی کنم؟

؛؛ چک لیست بازرسی کندو را از اینجا دریافت کنید

بازرسی کندو در 8 مرحله
داشتن یک برنامه سنجیده بازرسی کندو، شناسایی مشکلات را برای زنبورداران آسان می کند. این هشت مرحله را بدون از قلم انداختن هیچ یک از مورد ، برای بازرسی کارآمد از کندو دنبال کنید.

1 » آماده شوید
آماده سازی خوب ، روند بازرسی را آسان تر می کند. چک لیستی از ابزارهای ضروری ایجاد کنید و قبل از شروع به بررسی کندوها آن را مرور کنید.

حداقل برای کار به موارد زیر نیاز دارید:
  دودی با سوخت کافی برای ادامه بازرسی.
  لباس محافظ همراه با دستکش و کلاه .
  تجهیزات اضافی مانند طبق ها برای افزایش فضا.
  یک انکسارسنج عسل اگر فصل برداشت باشد.
  برس زنبور داری ، ابزار کندو و هر ابزار یا ابزار مفید دیگری.
  نگهدارنده قاب اختیاری است، اما داشتن آن خوب است.
  وسایل کمکی در صورتی که در نهایت دچار نیش خوردگی شدید.
  تلفن همراه در مواقع اضطراری.
وقتی همه چیز درست شد، وقت آن است که روی اهداف بررسی کندو تمرکز کنید.

2 » برنامه مشخصی داشته باشید
هر بار که زنبورداران مزاحم کندو می شوند، خطر آسیب رساندن یا کشتن زنبورها وجود دارد. حداقل باعث اختلال قابل توجهی می شود. یک برنامه قوی برای بررسی کندو شما را بر روی موارد مهم متمرکز می کند.

در اینجا 8 مورد ضروری برای بررسی در حین بازرسی آورده شده است:
  آیا نشانه هایی از سرقت یا حمله حیوانات وجود دارد؟
  آیا زنبورها گرده را به کندو می آورند؟
  آیا الگوی زاد و ولد خوب به نظر می رسد؟
  آیا لاروها و تخم ها سالم به نظر می رسند؟
  آیا علائمی از شب پره مومی یا مورچه وجود دارد ؟
  آیا زنبورهای مرده یا بوی نامطبوع وجود دارد؟
  قاب ها تقریبا پر هستند؟
  آیا نشانه ای از سلول های ملکه یا علائم بچه دهی وجود دارد؟
لیست ها زندگی را آسان می کنند و اطمینان می دهند که هیچ چیز از دست نمی رود.

3 » به کندو دود دهید
با دمیدن دود در زیر پوشش و در ورودی کندو فعالیت را شروع کنید. این عمل باعث اختلال در فرمون های هشدار می شود و در نتیجه زنبورها آرام تر می شوند. آنها به حالت اضطراری می روند و به جای نیش زدن، عسل می خورند.
پوشش بیرونی کندو را بردارید و آن را با احتیاط در موقعیتی قرار دهید تا زنبورهایی که به آن چسبیده اند آسیب نبینند.
غالبا درب ها با بره موم بسته می شود، بنابراین از اهرم کندو برای جدا کردن این پوشش از جعبه کندو استفاده کنید. استفاده از اهرم موجب  میشود تا درب به راحتی و بدون نیاز به زور شل می شود.
پس از جدا شدن پوشش داخلی، کمی دود را داخل کندو بدمید. 5 ثانیه زمان دهید تا دود کار خود را انجام دهد، سپس پوشش را کاملاً بردارید و به آرامی آن را کنار بگذارید.

4 »  شروع به برداشتن جعبه ها کنید
پس از کنار گذاشتن طبق های بالا، از قسمت پایینی شروع کنید. سپس به سمت بالا حرکت کنید، هر بار یک جعبه را جایگزین کرده و آن را بررسی کنید.
اهرم کندو به جدا کردن جعبه ها  به شما کمک می کند. تیغه آن می تواند شانه، موم یا بره موم را که آنها را به هم متصل می کند، جدا کند. این ابزارها ارتعاشاتی ایجاد می کنند که زنبورها را آزار می دهد، بنابراین فقط در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.
طبق ها وقتی با عسل پر می‌شوند سنگین می‌شوند، بنابراین قرار دادن آنها روی چهار پایه چوبی یا بلوک سیمانی ، بلند کردن را آسان‌تر می‌کند. جعبه های باز را با پوشش داخلی یا پارچه کندو بپوشانید تا زنبورها آرام و مزاحم نباشند.

؛؛ نکته مهم : به ترتیب جعبه ها دقت کنید و پس از اتمام کار، آنها را به همان ترتیب سر جای خود قرار دهید.

5 » بازرسی را با قاب انتهایی شروع کنید
معمولاً بهتر است با قاب انتهایی شروع کنید، زیرا به راحتی می توان آنها را جدا کرد و زنبورهای کمتری روی آنها وجود دارد. اهرم کندو به بیرون کشیدن آن از قاب مجاور کمک می کند. به یاد داشته باشید که قاب ها به هم نزدیک هستند، بنابراین آنها را به هم نچسبانید. این کار زنبورهای کارگر را به خطر می اندازد و حتی ممکن است ملکه را بکشد.
پس از برداشتن قاب، قاب را با احتیاط روی زمین قرار دهید یا اگر نگهدارنده دارید آن را روی نگهدارنده قاب آویزان کنید.
شروع به بازرسی قاب بیرونی کنید، به دنبال هر گونه مشکل یا بی نظمی باشید. زنبورها به ندرت تمایلز به بچه دهی هستند، بنابراین اگر شاخون مشاهده کردید، این نشانه کمبود فضا در کلنی است. بهترین راه حل اضافه کردن یک جعبه دیگر است.

6 » بقیه قاب ها را بررسی کنید
قاب های اضافی را یکی یکی حذف کنید. هر طرف را با چرخاندن آهسته لبه در دستان خود بررسی کنید.
هر قابی را بی دلیل حذف نکنید، زیرا به شدت زنبورها را مستاصل می کند. اگر نوزادان پوشیده شده، تخم های جدید و لارو را مشاهده کردید، می توانید تصور کنید که ملکه سالم است و کار خود را انجام می دهد. معمولاً برای دیدن ملکه نیازی به بررسی کردن هر گوشه کندو نیست.

7 » یادداشت های دقیق بردارید
نگهداری سوابق ممکن است یک الزام قانونی در محل زندگی شما باشد و یادداشت های دقیق نیز تخصص زنبورداری شما را بهبود می بخشد. و همچنین شما می توانید عملکرد، سلامت و رفتار کلنی را در طول فصل به طور دقیق ارزیابی کنید.
سوابق به شما امکان می دهد الگوهای کلنی را ببینید و تصمیم بگیرید که چه کارهایی را بر اساس یادداشت های قبلی ، در بازرسی بعدی انجام دهید.
همیشه تاریخ را یادداشت کنید و مشاهداتی مانند قدرت هر کندو را در زنبورستان یادداشت کنید. همچنین به همراه هر اقدامی که انجام شده است به بیماری ها یا آفات نیز توجه داشته باشید.
سوابق با ارزش دیگر شامل تعداد کندو، علائم بچه دهی و آزمایش عسل است. داده های تغذیه و جزئیات زنبورهای جدیدی که معرفی کرده اید نیز مفید است.

8 » کندو را ببندید
وقتی بازرسی به پایان رسید، تمام قاب ها و جعبه ها را به همان ترتیب تعویض کنید، سپس پوشش کندو را اضافه کنید. برای پاک کردن زنبورها از لبه‌های جعبه‌ها هنگام برگرداندن، باید از دود یا برس زنبور استفاده کنید.
پس از بازرسی، ابزار کندو و هرگونه تجهیزات کثیف را قبل از نگهداری تمیز کنید.

از کجا بفهمم نوزاد سالم است؟
قاب های مولدین جزیی از کندو است که تخم‌ها، لاروها و شفیره‌های کلاهدار را در خود جای می‌دهد. رشد نوزاد نشان می دهد که کلنی در حال رشد است، بنابراین باید تمرکز اصلی زنبوردار در طول بازرسی همین موضوع باشد.

یک الگوی مولد سالم تمام مراحل تولد را نشان می دهد و سلول های خالی زیادی نخواهد داشت. در هر مرحله از رشد در طول جریان عسل به دنبال سلول های زنبور عسل باشید.بررسی کنید که تخم‌ها، شفیره‌ها و نوزادان سرپوشیده به‌جای پراکندگی تصادفی، در گروه‌های نزدیک به هم باشند.

سطوح پایین جمعیتی ممکن است نشانه‌ای از عملکرد ضعیف ملکه باشد و کمبود تخم‌ها می‌تواند به معنای وجود یک مشکل جدی باشد. به دنبال فنجان های ملکه و سلول های ملکه باشید، وجود چینین نشانه هایی بیانگر این است که زنبورهای کارگر در حال حاضر روی یک ملکه جدید کار می کنند.

فقدان سیکل تخمریزی همیشه به این معنی نیست که ملکه مقصر است. عوامل خارجی مانند کنه ها یا شرایط نامناسب شهدیابی نیز بر سطح تولید مثل تأثیر می گذارد.

تعداد زیاد نوزادن زنبور نر نشانه خوبی نیست. پوشش‌های نر از دیواره‌های سلولی، گنبدی شکل است و وجود این سلول ها در ماه های گرمتر کاملا طبیعی است، ولی اگر تعداد آنها بر نوزادان کارگر بیشتر شد، احتمالاً با مشکل ملکه مواجه خواهید شد.

بهترین زمان برای بازرسی کندو چه زمانی است؟
بهترین زمان برای بازرسی کندو در یک روز آفتابی و آرام حوالی ظهر در حالی است که زنبورها در حال جستجوی غذا هستند. دما باید در محدوده 16 تا 33 درجه سانتیگراد باشد. بازرسی در این زمان باعث ایجاد حداقل اختلال در کلنی می شود و احتمال آسیب رساندن به زنبورها را کاهش می دهد. برداشتن جعبه ها و قاب ها نیز بسیار آسان تر خواهد بود.

  از بازرسی کندو در شب خودداری کنید ، چون دید ضعیف است و زنبورها می توانند حالت دفاعی بیشتری پیدا کنند.
  کندو را در باران یا زمانی که درجه حرارت بالا است باز نکنید، مگر موارد ضروری باشد.
  اگر متوجه غارت شدید، کندو را بازرسی نکنید، زیرا کلنی شما در معرض مهاجمان قرار خواهد گرفت.

چند بار باید کندوی عسل را بازرسی کنم؟
در بهار و تابستان، کندوهای زنبور عسل را هر دو هفته یک بار و برای کلنی های جدید ماهی یک بار بررسی کنید. تعادل ظریفی بین نگه داشتن یک کلنی در شکل مطلوب و استرس وارد کردن به آن با بازرسی بیش از حد وجود دارد.
در آب و هوای سرد زمستان هرگز کندو را باز نکنید. اما مطمئن شوید که ورودی کندو توسط برف مسدود نشده است.

8 نکته برای بازرسی موفق کندو
زنبورداران با کسب تجربه ، بازرسی را سریعتر و آسان تر انجام میدهند. این نکات و ترفندها را برای کمک به سرعت بخشیدن به فرآیند یادگیری بررسی کنید.

  هرچه در بازرسی ها آرام تر باشید، زنبورها آرام تر خواهند ماند.
  اگر زنبورها تهاجمی شدند، کمی دود به اطراف خود بزنید.
  هرگز زنبورها را به‌طور تهاجمی دور نکشید، زیرا این کار فقط آنها را بیشتر هیجان‌زده می‌کند.
  همیشه از پشت یا پهلوها به کندوها نزدیک شوید تا از تحریک زنبورهای نگهبان جلوگیری کنید.
  هر موم خراشیده شده از کندو را بردارید وگرنه آفات را جذب خواهید کرد.
  اگر زنبورها از حضور شما آشفته به نظر می رسند، به آرامی دور شوید. اگر همچنان شما را دنبال می کنند، یک روز دیگر که آرام تر هستند، برگرد.
  برای دیدن ملکه در هر دیدار وسواس نداشته باشید.
  یک مداد برای علامت گذاری فریم های مورد علاقه ای که دفعه بعد نیاز به بررسی دارند، همراه داشته باشید.

نحوه بازرسی کندوی عسل با مشاهده بیرونی
اگرچه باز کردن کندو در هنگام بازرسی عمل خوبی است، اما از بیرون نیز می توانید برخی موارد را مشاهده کنید. در اینجا چند روش برای مطالعه زنبورهای عسل با کمترین اختلال وجود دارد:

1. به دنبال زنبورهای مرده باشید
کلنی ها زنبورهای مرده را از کندو خارج می کنند تا شیوع بیماری را کاهش دهند. مراقب ورود برای هر گونه نشانه ای از اجساد زنبور باشید.

2. دزدی را بررسی کنید
غارت کلنی زمانی که منابع غذایی کمیاب است و شما در حال تغذیه کلنی هستید، بیشتر است. زمانی که در ورودی کندو فعالیت های درگیری وجود دارد، معمولاً می توانید بگویید که کندو در حال سرقت است.

سارقین ممکن است بر یک کلنی ضعیف غلبه کنند، بنابراین به سرعت برای تقویت دفاعی کندو اقدام کنید. اندازه ورودی کندو را کاهش دهید. این مرحله محافظت بهتری در برابر نیروهای مهاجم ارائه می دهد.

3. زنبورها را مشاهده کنید
از یک طرف مراقب عملکرد زنبورها باشید. یک کلنی در حال رشد زنبورهای چراگر زیادی خواهد داشت که از زمین بلند می شوند و فرود می آیند. به زنبورهای کارگر درحال بازگشت نگاه کنید و ببینید آیا آنها گرده همراه دارند یا خیر.

4. دمای کندو را کنترل کنید
در روزهای گرم، هواکش کندو باعث خنک شدن فضای داخلی خانه آنها می شود و آنها می توانند گرما را تنظیم کنند، همچنین زنبورداران می توانند تهویه هوا را با کفی های کفباز بهبود بخشند.

بازرسی کندو چقدر طول می کشد؟
در حالی که مدت زمان بازرسی کندو بسته به عوامل مختلف متفاوت است، 10 تا20 دقیقه یک تایم خوبی است. اگر با مشکلاتی در مورد بیماری مواجه شدید، زمان بیشتری برای انجام کار در نظر بگیرید. همیشه بازرسی را در اسرع وقت به پایان برسانید، اما عجله نکنید.

برای بازرسی کندو چقدر دود لازم است؟
هنگامی که برای اولین بار بازرسی را شروع می کنید، چند پف سبک باید زنبورها را آرام کند. اگر متوجه شدید زنبورهایی که روی قاب هستن به شما متمرکز شده اند، این سیگنالی است که به آنها چند پف اضافی بدهید.

 ؛؛ جمع بندی !
بازرسی کندو درک جالبی در مورد نحوه عملکرد زنبورها ارائه می دهد. نگاه کردن به داخل کندو برای اولین بار ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما تجربه آن را آسان تر می کند. مبتدیان با گذراندن وقت با یک زنبوردار باتجربه، سریعتر یاد می گیرند و اشتباهات را کاهش می دهند. هیچ وقت مطالعه به تنهایی نمی تواند جایگزین دانش عملی شود.
هنگامی که برای بازرسی آماده شدید، آرام باشید و از حرکات تدریجی استفاده کنید. با یک طرح جامع و تجهیزات مورد نیاز آماده بازرسی موفق تری خواهید داشت.مهمتر از همه، از کارتان لذت ببرید. نگهداری از زنبورها فوق‌العاده با ارزش است و بازرسی‌ها می‌توانند اثر مراقبه‌ای داشته باشند که توصیف آن دشوار است. با اولین بازرسی خود موفق باشید .